Door Alexander Bakker

Den Haag – Nederland wil een einde maken aan de ouderwetse papierwinkel in de Europese transportwereld. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) kondigt een proef aan met digitale vrachtbrieven in de Benelux. De moderniseringsslag kan miljoenen euro’s opleveren.

Binnen Nederland is het voor vrachtvervoerders al mogelijk om gebruik te maken van digitale post, maar zodra de grens wordt gepasseerd moet nog alles op briefpapier staan. De proef binnen de Benelux start op 1 december en duurt drie jaar. In België en Luxemburg wordt nog helemaal niet met digitale vrachtbrieven gewerkt.

„Voor de vrachtvervoerders betekent de digitale vrachtbrief minder lasten en minder kosten. Ze zijn minder tijd kwijt met het opstellen, sorteren en archiveren van vrachtbrieven”, zegt minister Van Nieuwenhuizen. „Het is voor de Nederlandse transportsector belangrijk dat we ook internationaal digitaal kunnen werken. Nu gaat het om een proef, en wat mij betreft wordt het zo snel mogelijk dagelijkse praktijk.”

Fraude

De proef in de Benelux wordt nauwlettend gevolgd door de Europese Commissie. Als de moderne werkwijze een succes wordt dan komt er mogelijk een vervolg in andere Europese landen. De Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) gaat zich buigen over welke softwareleveranciers digitale vrachtbrieven mogen uitgeven.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) vraagt al langer om digitalisering van de bureaucratische rompslomp. De brancheorganisatie stelt dat de kans op foutieve informatie, beschadiging, verlies en fraude vele malen kleiner is dan bij de papieren versie. TLN stelt dat alleen al in Nederland 180 miljoen euro per jaar aan administratieve kosten kan worden bespaard. Jaarlijks gaat het om zo’n 40 miljoen vrachtbrieven.

Vandaag spreekt de minister de transportsector toe op het jaarcongres van TLN.

http://www.telegraaf.nl/financieel/1340778/einde-papierwinkel-transportsector